Alla inlägg under februari 2008

Av Carolina - 26 februari 2008 21:17

Idag så regnade det i Norrtälje. Riktigt tråkigt väder, det har varit mulet o grått hela dagen.. Men men, det är ju så den här tiden på året.. Tror nästan att jag är född i fel land, för jag fryser hela tiden och jag hatar vintrar etc..

Men idag iallafall så lekte jag med Miko på barnan, först tänkte jag att han skulle kanske få stå eftersom det regnade, men sen så verkade det som om han ville busa lite. Så jag testade att ta ner honom på barnan, och mycke riktigt.. Han sprang som en tok, runt runt runt.. i 140 km/h. Han är helt GALEN, men det är så otroligt underbart att se honom när han får ett sådant tuppjuck som jag brukar kalla det. Och sen efter ca 10 min så tyckte han att han hade sprungit färdigt och ville gå in och äta.. Och det är det som är det viktigaste när hästarna är såna som vill leka så måste man sluta när dom tycker att det är som roligast. Inte påtvinga dem att springa, för då blir det inte lika kul. Idag så fick jag känna en ORDENTLIG spark i Nischkas mage. Ska lägga ut en nästan nytagen bild på henne, det är för några helger sen.. Imorgon så ska jag åka till ridhuset och träna är det tänkt, tillsammans med min kollega. Så vi får hoppas att Miko är lika duktig som han var sist.. Men det är han väl troligen =)

Aja nu ska jag gå å kolla lite på tv, sen är det säng dax.. Börjar jobba kl 6 imorgon bitti.. URSCH.. Ska köra lite uppgraderingar på några butiker.. Aja inte gå in på jobbet nu!!!!

På återseende och god natt


Nischka

Av Carolina - 25 februari 2008 13:53

Halloj Allesammans!

Jaha, självklart så hann jag inte skriva någonting i helgen som var heller.. Men ska försöka bli bättre på det! Det har varit en väldigt bra helg, iallafall vad det gäller ridningen. Miko har varit jätte duktig. I lördags så jobbade jag fram till kl 15:30, sen åkte jag hem och höll på hemma i huset och packade upp lite grejjor. Sen vid ca 18:00 så pallade jag min ner till stallet för att rida på barnan. Tänkte att jag skulle fortsätta att träna lite bommar, och sen ev nått byte. Miko vill gärna gasa lite efter varje byte, så om man gör många så kan det gå fort.. Så vi måste träna lite mer på det.. Men det kommer. Så jag började med att värma upp honom ganska länge, genom att mjukgöra honom ganska mycket i traven. Han fick trava runt och tyckte att det var ganska skönt. Började med att fatta en galopp och red över bommarna, sen tränade vi även förvänd galopp och även det gick väldigt bra. Han blir bara bättre och bättre på detta. Vilket är väldigt kul att se att det går framåt i träningen. Gjorde även några byten vilket gick sådär men kände att jag inte ville göra någon större scen av detta. Tränade även rakt spår i galopp han har för vana att gasa även på långsidorna, vilket jag inte gillar så mycket, Så tänkte även där att vi måste träna lite på detta. Slutade när det kändes bra, för jag vill inte hålla på och harva runt på barnan bara för att jag inte är 100% nöjd utan bara kanske 95%.. Det kändes som att han gjorde det bästa för dagen. Så inget mer med det tänkte jag. Skrittade ut för att han skulle få se lite annat en bara den där tråkiga geggiga hagen.

I söndags så hade jag och min kollega bestämt att vi skulle åka till ridhuset tillsammans. Hon har ett STORT halvblod som hon rider dressyr på. Jag längtade verkligen till söndagen, har ju inte åkt någonstans sen oktober förra året.. Förstår ni hur illa det är.. Kändes kul, för jag var nyfiken på hur Miko skulle vara. Lastade in hästen och han gick in som aldrig förr, helt lös som vanligt, och bara där blev jag hur nöjd som helst på honom. Han fick mycket beröm och lite morötter, så han var väl oxå hur nöjd som helst. Jag kände mig lite nervös oxå, för att jag inte har kört transport sen oktober som sagt och att det blåste. Men det gick så bra så, väl framme vid ridhuset så hade det vart en hundträning i ridhuset, så det var en massa hundar och en massa människor med massor av konstiga grejjor som hundarna hade klättrat på..Alltså dom hade tränat agillety. Detta var en mycket bra träning för Miko som inte brydde sig ett dugg.. Utan han stod och tittade på vad dom höll på med. Sen när alla hundar och männsikor var klara så gick vi in i ridhuset. Det är en "sladd" som man sladdar barnan med som står längst väggen. Och den tyckte Miko var skit äcklig och sen så har dom frigolit i väggarna vilket kan knaka lite lätt. Och det var ju oxå skit äckligt. Men detta gick snabbt över. Jag hade tänkt träna att flytta honom alltså lite slutor mm.. Samt att han skulle galoppera lugnt längst långsidorna.. Och lite blandat.. Och det gick bara SÅÅÅÅ jäkla bra. Han var så otroligt duktig och gick jätte lugnt och fint. Så då tänkte jag för mig själv, att bara han går så här bra nere i österrike så kommer nog allt gå bra. Då behöver man liksom inte skämas över sig själv.. Det vi behöver träna som allra mest är byterna.. Så att dom går lugnt och fint till.. Att han liksom inte stressar och galopperar fortare.. Därför tränar jag slutor och galoppera diagonalt samtidigt som man flyttar honom (kommer inte ihåg vad det kallas) *skäms*.. Och när man är i slutet av diagonalen så byter man.. Detta har jag precis börja med och jag tycker att det fungerar någelunda.. Men som sagt övning ger färdighet.. Jag kände mig nöjd med detta, Miko tyckte att slutorna i galopp var väldigt jobbigt så jag slutade där.. Eftersom han var så otroligt duktig. Så när vi kom hem så trodde jag att han höll på att svälta ihjäl.. Så jag skyndade mig på att göra hans mat, vilket han var mycket nöjd med att få. Idag så tänkte jag att jag skulle skritta ut med honom eller ev ta en prommenad.. Tänkte iaf vilket av det jag nu väljer att jag ska ta med mig lilla Niscka oxå. Så att hon får komma ut en snabbis. Miko måste skrittas lite idag så att han inte blir stel av arbetet från igår...

På återseende


Carro o hästarna


Bilden är från Trailen på SM 06 nere på grevagården!

Av Carolina - 22 februari 2008 08:21

Hann inte skriva något igår, hade så mycket att göra. Men det är ju som vanligt!

Ska väl skriva lite hur det gick i onsdags när jag red ut. Jag red i 1h, först kände jag inte så mycket för att rida ut för det var mörkt och kallt, ni vet ju hur det är. Kände för att göra något på barnan tex leka lite med honom, för det tycker vi är så kul. Men sen kände jag det att jag inte ska låte kylan och mörkret förstöra mina planer, och jag var väldigt intresserad av hur han skulle gå med tanke på hur han gick i tisdags. Därav så red jag ut och Miko blev mycket glad över valet. För han skrittade iväg med spettsade öron (vilket han iof alltid har) och med stora steg. Jag var så GLAD att jag valt detta alltenativ, för det kändes verkligen bra när man väl kom ut. När jag hade skrittat igång honom så började jag trava och han kändes då väldigt bra, han var lugn tog lugna travsteg, det kändes verkligen bra. När jag kom in på den vägen där det inte kommer några bilar så började jag galoppera, och körde samma sak som jag gjorde förra veckan att jag tog lite kortare sträckor galopp så att han aldrig hann tänka i de snabba barnona. Och det gick riktigt, riktigt bra faktiskt.Tänkte att vi skulle ta "mellan rundan" som egentligen brukar ta ca 30 min, men när jag skulle svänga in på den vägen så ville inte Miko det utan han ville fortsätta. Och eftersom han var så otroligt duktig och snäll så var det en självklarhet för mig att vi skulle ta den lite längre veritionen. Mitt i allt så mötte jag min faster och hennes häst, hon hade åkt med sin transport för att rida på dessa grusvägar. Måste bara medje att jag har en sån otrolig tur med "mina" vägar. För det första så är dom så otroligt många, så man kan välja olika rundor. För det andra så kommer det aldrig några bilar, utan bara hund/häst människor och när det väl är snö även såna som åker skidor. Men dom är otroligt bra iaf. För att återgå, så jag beslutade mig för att korta ner rundan nu eftersom jag mötte min faster, och så följde jag med henne till hennes transport och så stod vi självklart och babblade.. Men det var jätte jätte kul, att möta henne där i mörkret på samma väg även fast hon har sin häst ca 1 mil ifrån mig. Men för att inte Miko skulle kylas ner alldeles för mycket så fortsätte jag min ritt på väg hem. Fortsatte att trava samt galopperade liten bit till och det gick alldeles utomordentligt bra. Både jag och Miko var otroligt nöjda efter denna underbara uteritt i mörkret. Kände på Miko att han var jätte nöjd över sig själv, och det är det man vill känna när man är hästägare/ryttare efter att man har ridit. Dom ska vara glada och possetiva och tycka att dom har gjort ett kanon arbete. Iof tycker Miko att han är bäst jämt för det har ju jag sagt till honom.. haha..

Igår så fick Miko vila, jag mådde lite halvkrassligt och var jätte trött så jag kände att det var bäst för honom att jag inte red. Men vi lekte lite på stallplan innna han gick in. Han fick visa mig alla sina konster och det gjorde han mer än gärna. Idag så tänkte jag träna lite på barnan, det blåser så otroligt mycket ute så jag vågar inte rida ut heller. Men som sagt det jag har redan planerat att rida på barnan eftersom ridhuset blev uppsjutet tills på söndag. Jag ska då rida tillsammans med min kollega. Hon har ett JÄTTE stort halvblod som hon då tränar dressyr på, han är dock bara 4 år, om jag inte missminner mig. Det ska bli riktigt kul, att få lite sällis.

Aja nu ska jag återgå till det jätte roliga arbetet så ska jag försöka skriva lite imorgon om jag hinner. Ska ju jobba då oxå!!


//Carro


Lägger ut en halvkrasslig bild på mig och Miko från SM 06.

Är tagen utav Jukka

Av Carolina - 20 februari 2008 09:41

Igår så red jag ut med Miko i ca 40 min, sambon följde med joggandes vid sidan.. Riktigt kul faktiskt. Miko stod i Måndags och det märktes på honom. Först va han kanon duktig travade snällt brevid Christian, men sen så blev det som en tävling eller liknande för Miko så han försökte gasa hela tiden.. Försökte träna/göra liknande med honom som jag gjort den senaste veckan när han har försökt gasa, det jag gör är att jag börjar om från början, saktar ner till skritt, går över till trav och sen galopp. När jag känner att han börjar gasa, går jag ner till antingen skritt eller trav.. Detta har fungerat riktigt bra förra veckan. Men det hjälpte liksom inte igår, men som sagt det märktes att han stod i Måndags! Men sen emot slutet av ritten så kom jag på att jag bara ska vänta ut honom, att jag håller upp händerna så får han hålla på bäst han vill, och tillslut så gav han sig och galopperade jätte fint och travade jätte fint. Tycker att det är så jobbigt när det ska behöva bli tjaffs emellan oss. Men som tur va så gick det bra på slutet och det är nästan huvudsaken att man liksom inte "bråkar" när man slutar.

Miko är en riktigt rolig parv, för han är aldrig densamma. Ena veckan så är han på ett sätt och andra veckan är han på ett helt annat sätt.. Jag tror att  han är så för att han vill ändra min ridning. Alltså på ett bra sätt. Han vill inte att vi ska rida lika som vi alltid gör utan han vill att vi ska skifta på ridrutinerna så att man inte tränar samma saker om och om igen. Miko kan tycka att det kan bli ganska tråkigt då och även jag, det är nog därför vi passar så bra tillsammans. haha..

Ikväll så tänkte jag rida ut igen bara för att se om han lärt sig något eller om jag oxå har lärt mig något efter gårdagens små tjafs. Men det tror jag nog. För han var så gosig emot mig när jag stod o borstade på honom. Nästan som att han sa förlåt. Han är så otroligt underbar denna lilla kravat så man kan inte vara arg på honom, kanske bara irriterad för stunden, men det går lika fort över. Egentligen så ska jag rida på barnan idag och sen rida ut på fredag eftersom jag tänkt åka till ridhuset på lördagen. Men jag får nog lägga om strategin lite, kanske ska leka med honom på fredagen och sen åka till ridhuset på lördagen! Det tror jag nog att vi kör på.

Börjar närma sig till clinicen oxå, det ska bli så kul att äntligen få träna för någon som kan ge en lite tipps och säga vad man gör fel eller till o med rätt. Eftersom jag inte ridit för någon sen oktober senast så känns det som att det kan behövas nu!! Men måste bara oxå skriva att jag tycker att Miko har mognat någe oerhört bara över vintern, han har blivit så mycket lugnare i sättet (dock inte när vi galopperar ute, då är han som ett barn igen). Han kan arbeta så mycket bättre utan att stressa upp sig som han kunde göra förut. Men dock så har vi ju inte kommit ut på tävlingsbarnona än så vi får väl se. Hemma är han ju iaf som ett underbarn.


Det slog mig igår kväll innan insläppet att det var ca 6 månader sen jag raspade tänderna på Miko, så jag kände på dem och mycket riktigt så hade han något vassa kindtänder så jag ska ringa vet och be henne komma ut och raspa dem igen. Det är så mycket att tänka på med dessa underbara djur. Inte nog med alla vaccinationer till Nischka osv osv. Det ska vara massage, tänder, hovslagare etc. Men samtidigt när man håller på med dom i stallet så är dom det bästa man har när man tänker efter. DOM ÄR MITT LIV & JAG SKULLE ALDRIG KLARA MIG UTAN DEM!!!


Tack för mig idag, på återseende imorgon för mer info.


Lägger ut en bild på Miko när han var en bäbis och han ser lika busig ut nu som då!

Av Carolina - 18 februari 2008 13:53

Jag har inte kunna skrivit under hela helgen, har haft så otroligt mycket att göra, varit på årsmöte, ridit andras hästar etc etc.

Så nu har jag äntligen tid att sätta mig ner och skriva.

Eftersom det har varit så otroligt mkt att göra så har jag inte hunnit att packa upp någoting i huset. Men jag har lagt ner hela helgen åt HÄSTAR, vilket är underbart.. Skulle kunna sitta nästintill 24 tim om dygnet bara för att få umgås med dem. Men iof är det inte så kul när det är massa minusgrader. Aja nu ska jag berätta hur min helg var!

I lördags så fick jag hoppa in och jobba i ett arbete som jag hade direkt när jag gick ut gymnasiet, brukar få hjälpa till varannan lördag bara för att dom inte vill släppa mig. Slutade kl 15 så det var bara järnet hem eftersom jag skulle vara på årsmötet kl 19.. Så jag snabbade mig hem och böt snabbt om för att hinna rida en lite längre runde med Miko, vilket slutade i ca 1 1/2 timme till och med lite mer, och vi hade det så mysigt.. Visserligen var det väldans hårt i marken så det blidde mest skritt.. Men en hel del trav o galopp kunde vi lägga in oxå..(tyckte iaf Miko).

Sedan åkte jag fort iväg till årsmötet efter att ha piffat till mig lite..

Söndagen så fick jag lite sovmorgon för min underbara mamma som alltid ställer upp på mig tog hästarna på morgonen. Så jag vaknade upp med soligt väder och en massa pluss grader. Hur underbart är det inte. Så man fick en massa med vårkänslor. Började med att åka ner till stallet och höll på massa med Nischka, tog massa med underbara bilder på henne och hennes tjocka mage. Kommer att lägga ut dem här så får ni se. Sen så red jag miko på barnan, den hade mjuknat upp så man kunde rida där utan problem. Tränade bommar och några byten på diagonalen samt på mitten av barnan. Det gick väldigt bra. Han verkade dock lite trött så det blev ett ridpass på ca 45 min. Men han va som vanligt en ÄNGEL att rida. Sen så hade jag lovat att jag skulle åka iväg och rida en tjejs häst, hon ville se om den kunde bli en westernhäst. (förklarad för henne att det kan alla hästar bli, man måste bara lära sig sjäv och självklart hästen oxå.. precis som alla andra ridgrenar) Detta är då en gigantisk travar nordis med ett underbart temprament. Och självklart så var han jätte duktig för att få nya komandon och ett nytt sätt att gå på. Dom har ridit lite dressyr på honom samt att han är en skogs häst.. Men ni vet ju själva eller ni kanske hör själva en gigantisk travar nordis som en dressyr häst. Det är något som inte klingar riktigt.. haha... Nej nu va jag elak.. Men men han var jätte duktig och ryttaren/ägaren var jätte nöjd och hon ville att jag skulle komma tillbaka och fortsätta att hjälpa henne..

Men idag så ska hästarna få stå, kanske går en kort prommenad med dem innan de går in, bara för att dom ska få se lite mer än bara hagen. Själv måste jag ta igen helgens jobb som jag inte gjorde, alltså fortsätta att packa upp lite grejjor...

Så nu ska jag fotsätta att arbeta lite.


På återseende!


Nischka förra kladdiga hösten


Av Carolina - 14 februari 2008 13:59

Idag är det Alla Hjärtans Dag, vilket märktes på min underbara Miko. Longerade honom ca 20 min på ridbarnan, dock så var det lite väl hårt egentligen för att longera, men ville testa och se vad han tyckte och det verkade inte som han hade några problem med detta, vilket var skönt.

För första gången så testade jag att lina honom över galopp bommarna och han var helt fantastisk. Han tog det så lugnt och fint och galopperade jätte jätte fint. Han trampade under sig riktigt ordentligt. Sen avrundade jag detta med lite lek genom att jaga honom på ridbarnan, vilket han bara älskar. Han är så lustig denna underbara häst. *ler lite för mig själv*. Jag höll alltså på med honom på lunchen idag igen, beroende på att det är vackert väder (dock lite blåsigt) plus att min älskade sambo ska laga god mat till mig idag. Tänkte att jag kunde göra allt iordning så slipper han vänta på mig. Mockade nämligen imorse, det är så mysigt att åka ner till stallet på morgonen och släppa ut hästarna. Visst självklart är det jobbigt att behöva gå upp tidigt, men när man väl är nere i stallet så känns det som att man kan vara där hela dagen.
Ikväll när jag kommer hem så tänkte jag försöka hinna gå en liten prommenad med Nischka så att hon oxå får komma ifrån hagen någon gång, vill inte rida henne längre, beroende på att det sparkar så mycket imagen. Och det är inga lösa sparkar. Så det tänkte jag försöka hinna. Detta medans Chrille lagar den underbart goda maten, potatisgratäng m kött, Mummsfillibabbans.

Imorgon så tänkte jag att jag ska rida ut i mörkret, rida lite längre så att han får jobba lite mer. Alltså träna kondisen..

Nu ska jag fortsätta med det jag håller på med så ska jag försöka skriva något imorgon oxå.


//Carro

Miko o Jag på Kumla utställningen, vill bara kommentera att det är vår första utställning och Miko blev 3:dje bästa valack samt att vi vann amatörhandlingen.



Av Carolina - 13 februari 2008 13:55

Det är så otroligt vackert väder här i Norrtälje idag och självklart när det är sånt vackert väder så måste man sitta inne på ett kontor framför en dator. Inte så värst kul! Men jag var iaf över en snabbis och red på lunchen idag igen, är ju tvungen att passa på när det är vackert väder. Vi red vår "lilla" runda som vi kallar den, på ca 20 min.. Han var otroligt duktig. Men Miko känner dock sin matte, och när han känner att hon är liten aning stressad så måste han visa att jag måste tagga ner om ni förstår vad jag menar. Kom till hagen och skulle hämta honom, lite stressad för ja ville sadla o komma ut så fort som möjligt. Då när vi väl är framme vid grinden så tvär vänder han och nästan säger trodde du ja!!! Jaha tänker jag, de här har vi ju inte riktigt tid med.. Men gjorde inte så mycket åt saken utan ropade snällt tillbaka honom och fick gå en liten bit i leran själv! Väl framme vid grinden så gör han om samma sak en gång till nähä du så lätt ska vi inte ha det.. Då blir matte lite mer upprörd och tittar snällt på kl.. Oj vi måste snabba oss nu Miko skärp till dig!!! Jaja tänker Miko jag får väl följa med ut då. Men när jag tar honom till "lillstallet"/tillfällig sadelkammare, så "sticker" han igen. Men kommer lika kvickt tillbaka. Men då får han en liten skällning utav sin matte och sen så står han som ett ljus efter det. Ska bara lägga till att Miko alltid går lös med mig, därav så kan han sticka.. Men gör det oftast inte.. Men han gör dock det när hans kära matte är lite för stressad, så jag får inte bli sur på honom utan man blir nästan lite full i skratt. Väl uppe på ryggen och påväg ut, så går han som ja jag vet inte vad, han är bara för underbar. Han galopperade med jätte långa tygar utan att gasa på och det har hänt en på miljonen så jag satt dessa 20 min och bara njöt av att ha en sån underbar häst. Får se om jag kanske leker lite med honom ikväll, det beror på hur trött han är och hur trött hans kära lilla matte är. Men eftersom hon gick upp lite tidigare imorse och mockade och gjorde nästan allt klart tills insläpp så kommer hon förmodligen att hinna göra något mer med sina underbara vänner.

Vill bara tacka för att jag får ha dem, dom gör mig så otroligt LYCKLIG.


//Carro o pållarna.

Lägger ut en bild på miko i skymmningen



Av Carolina - 12 februari 2008 13:28

Ja min underbara valack är bara som en dröm. Red en snabbis på lunchen, red då på barnan och han var väl bara föööör duktig. Tränade lite bommar och det gick kanon, han börjar verkligen sätta detta nu. Men det är långt ifrån perfekt. Men det går bättre och bättre.. Dock var det lite hårt på barnan så det var väl oxå bra att jag red en snabbis. Det är lite jobbigt att rida på lunchen, man kan inte gulla lika mycket som man brukar göra. Men Miko var nog ganska nöjd att det blev ett kort ridpass, han såg ganska trött ut även fast han fick sin vilodag igår. Men han har blivit såå lugn, eller så är det lugnet före stormen.. haha, nej jag hoppas att detta håller i sig fram tills man ska börja tävla. Red på lunchen beroende på att jag måste hinna hålla på att packa upp lite fler saker idag, kanske lite kläder vore på sin plats.

Längtar väldigt mycket till den 15-16 Mars då jag ska rida en clinic. Det ska bli mycket kul att få lite tips på olika saker man ska jobba med, så att man kan fortsätta sitta o harva. 

Nej nu känner jag att jag blandar saker hej vilt igen. Men jag är överlycklig för att vara ägare till en sån underbar häst, eller fresten till två för mitt sto hon går inte av för hackor hon heller.. Har lärt sig en liten kontst på bara några min.. Men nu måste jag fortsätta jobba.


På återseende.

Slänger ut en bild på mig, Miko o Nischka för två sommrar sen. (Presentations bilden)

Ovido - Quiz & Flashcards